Information om cyberincident hos SH Pension
Bakgrund
Den 17/7-24 drabbades SH Pension av en cyberincident. Vi kan konstatera att hotaktören har fått tillgång till vissa av våra kunders personuppgifter. Vi ser allvarligt på det inträffade och har snabbt vidtagit ytterligare säkerhetsåtgärder.
Åtgärder vidtagna av SH Pension
Så snart intrånget upptäcktes isolerade vi och åtgärdade omedelbart sårbarheten. Den inträffade personuppgiftsincidenten har anmälts till Integritetsskyddsmyndigheten, Polisen och Finansinspektionen. Berörda kunder kommer att informeras av oss på SH Pension.
Vi ser mycket allvarligt på att en obehörig hotaktör fått tillgång till våra kunders personuppgifter och arbetar ständigt för att upprätthålla högsta säkerhetsnivå och god beredskap för att hantera cyberattacker.
Påverkan på dig som kund
Ditt pensionskapital och pensionsutbetalningar påverkas inte av incidenten. Aktören har ingen möjlighet att använda uppgifterna för att legitimera sig hos oss, begära ut information eller förfoga över en försäkring eftersom det kräver legitimering med BankID.
Vi bedömer att du inte behöver vidta några åtgärder på grund av det inträffade. Vi uppmanar dock till generell aktsamhet gällande bedrägerier och vaksamhet om någon okänd ber om dina uppgifter.
Hur vet jag om jag har drabbats?
Vi hanterar alltid dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning. Vi kommer att informera alla kunder vars personuppgifter har berörts av cyberincidenten.
Ytterligare frågor
Din integritet och trygghet är mycket viktig för oss på SH Pension. Om du har några frågor är du varmt välkommen att kontakta vårt team på kundservice som står till ditt förfogande.
Kundservice Telefon: 010-471 87 70