Kontakt
Vill du komma igång med tjänstepensionen, fråga om försäkringar eller bara veta mer om vad vi på SH Pension kan göra för dig? Här nedan hittar du kontaktuppgifter till oss.
Våra vanligaste frågor & svar
- Varför har förfallodatumet för företagets faktura ändrats?
Från och med den faktura som skickades ut i november har våra fakturor fått ett nytt förfallodatum. Det beror på att vi förbereder inför att byta försäkringssystem – ett skifte som kommer att pågå under hela 2026. Det nya systemet är väl anpassat för att erbjuda moderna tjänstepensionsprodukter och trygghetsförsäkringar av hög kvalitet. Vi kommer också att kunna utveckla och erbjuda digitala tjänster som gör våra kunders vardag enklare i det nya systemet.
I samband med bytet kommer våra fakturor att förändras. Steg 1 är att vi ändrar förfallodatumet på fakturorna för alla våra företagskunder, oavsett när i tid som just ditt företag kommer att flyttas över till det nya systemet.- Vad händer med min faktura när SH Pension byter försäkringssystem 2026?
Under 2026 kommer SH Pension att överföra alla försäkringar till ett nytt system. I samband med att ditt företags försäkringar kommer på plats i det nya kommer du märka att din faktura har förändrats. Detta har vi skickat ut information om tillsammans med fakturan till alla företagskunder med löpande fakturering.
Vi planerar att föra över alla kunder från det gamla försäkringssystemet till det nya i omgångar under 2026. När just ditt företag är på plats i nya systemet kan därför vara olika från fall till fall.
Förändringarna i korthet:
- Din faktura kommer att få ett nytt utseende.
- Fakturan ska betalas till en annan bank och ett nytt bankgironummer. Vi har olika bankgironummer beroende på vilken produkt du har – betala till det bankgiro som står på din faktura.
- Om du betalar via autogiro kommer dina dragningar att fortsätta som vanligt utan att du behöver göra någonting.
- Hur kontaktar jag vårdplaneringen?
Du kommer i kontakt med vårdplaneringen genom att ringa 0771-108108, eller genom att logga in på Bliwa.se.
Kontaktuppgifterna gäller för alla våra vårdförsäkringar.
- Hur startar jag min pensionsutbetalning?
Vi kontaktar dig tre månader innan ditt valda pensionsdatum med en förfrågan om du vill starta din utbetalning.
Vill du starta din utbetalning i förtid är du välkommen att kontakta oss.
Vill du skjuta upp din utbetalning kan du meddela det när du får förfrågan om att påbörja din utbetalning från oss.
- Kan jag starta min pensionsutbetalning via er hemsida?
Ja, efter att du fått förfrågan om utbetalning från oss kan du både påbörja eller skjuta upp din betalning genom att logga in på vår kundwebb. Där fyller du i de uppgifter som krävs och signerar med Bank-ID.
Vill du starta din utbetalning i förtid är du välkommen att kontakta oss.
- När kan jag tidigast ta ut min pension?
Du kan tidigast ta ut din pension från 55 års ålder.
Vill du starta din utbetalning är du välkommen att kontakta oss.
- Hur gör jag ändringar i min pensionsförsäkring?
Du kan göra ändringar i din pensionsförsäkring förutsatt att utbetalningen inte påbörjats.
Vill du göra ändringar i din pensionsförsäkring är du välkommen att kontakta oss så skickar vi en ändringsblankett till dig.
Ring oss
Kundservice
010-471 87 70
Öppettider 1 september – 30 april
Måndag – torsdag 8.00 – 17.00
Fredagar 8.00 – 16.00
Öppettider 1 maj – 31 augusti
Måndag – Fredag 8.00 – 16.00
Mejla oss
Boka kostnadsfri rådgivning med en av våra erfarna pensionsrådgivare. Vi är specialister på tjänstepension och trygghetsförsäkringar och hjälper dig att skapa det bästa upplägget för både dig och ditt företag.
Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom 24 timmar.
Övrig personal
Övrig personal når du via mejl med förnamn.efternamn@shpension.se.
Fastighetskontakter
Bor du i någon av våra hyreslägenheter och har frågor som rör ditt boende? Välkommen att kontakta vår fastighetsförvaltare.
Einar Mattsson
Rosenlundsgatan 58, Stockholm
08-586 263 00