Livet på SH Pension
Här möter du några av våra medarbetare och får en inblick i hur det är att jobba på SH Pension.
Erik, Kundservice
Utbildning
Försäkringsutbildning via yrkeshögskola
Inspireras av
Familjen
Började arbeta på SH Pension
April 2016
- Du arbetar med kundservice, vad innebär det?
Det innebär att jag får jobba med det jag tycker är absolut roligast, vilket är att ge bra och korrekt service till våra kunder. Den dagliga kontakten med kunder och att arbetsuppgifterna är varierande gör att det är väldigt stimulerande och roligt att jobba på kundservice.
- Vad är viktigast i ditt arbete?
Att leverera med hög kvalité och noggrannhet i allt jag gör och att man har bra kollegor att samarbeta med som sprider positiv energi.
- Hur skulle du beskriva SH Pension?
Ett företag med många drivna individer som har väldigt hög kompetens och viljan att utvecklas varje dag. Tillsammans är ett ord som jag tycker passar in väldigt bra eftersom vi har bra sammanhållning mellan alla avdelningar.
- Vilken är din tidigare erfarenhet från branschen?
Jag har varit aktiv i försäkringsbranschen under 10 års tid. Jag har jobbat på förmedlarbolag, försäkringsbolag och inom banksektorn och fått en bra bild av branschen och hittat det område som passar mig.
- Hur var det att komma som ny till SH Pension?
Kul! Blev väldigt bra omhändertagen och mottagen. Alla var väldigt snälla och det var inga problem att komma in och lära känna sina nya kollegor.
- Varför sökte du dig till SH Pension?
Mina tidigare jobb har varit som konsult på stora företag, så jag tyckte att det skulle vara intressant att få jobba på ett mindre företag, där man får större möjligheter att påverka och driva företaget framåt.
Niclas, Produktansvarig
Utbildning
30 års interna utbildningar i försäkringsbranschen. Dessförinnan en del militära utbildningar.
Inspireras av
Min älskade hustru, mina tre fantastiska förmånstagare, mina föräldrar som bägge passerat 90-strecket och mina gamla barndomsvänner som fortfarande står ut med mig. Men inspireras förstås också av humor, resor, bra böcker och filmer samt god mat.
Började arbeta på SH Pension
1995
- Du arbetar som produktansvarig, vad innebär det?
Att jag ansvarar för att informationen som vi är skyldiga att förse våra kunder med i form av försäkringsvillkor, förköpsinformation, faktablad, försäkringsbrev etc och att den är relevant och korrekt. Med tanke på att vi är en liten arbetsplats innebär arbetet så mycket mer. Exempelvis stöttar jag kundservice när det behövs så att jag inte tappar kontakten med kunderna. Att ha den levande kontakten med kunder känner jag är en jätteviktig del i arbetet.
Vi ställer upp för varandra hela tiden och ett av våra ledord är ”tillsammans”. Vi hjälper varandra vare sig det handlar om att förklara ett värdebesked för en kund som har kluriga frågeställningar eller om någon kund eller kollega inte förstår hur en gammal försäkringstariff som inte har nytecknats sen förra årtusendet fungerar. I min roll måste jag vara beredd att rycka ut och vara hjälpsam hela tiden.
- Vad är viktigast i ditt arbete?
Nu avslöjade jag ju det viktigaste i förra frågan… Det är att jag känner mig trygg i att den information som når våra kunder är korrekt och går att förstå för gemene man. I vår bransch är vi ofta ganska – ursäkta uttrycket – insnöade, och kan bli hemmablinda hur vi uttrycker oss. Vi tror att ”NU kan vi inte bli tydligare”, men det går alltid att bli bättre på den punkten.
- Hur skulle du beskriva SH Pension?
- Jag tycker att det är häftigt att tänka att Köpmännens Pensionskassa (KPK) som är grunden till SH Pension fick koncession att bedriva pensionsförsäkringsverksamhet och meddela försäkring 16 december 1946 av Kungliga Pensionsverket. Det är så länge sen men samtidigt egentligen inte alls länge sen. Det har hänt massor med saker och förändringar under dessa snart 75 år. Att jag själv har fått vara med på en tredjedel av den resan är också kul att tänka på.
- Min första arbetsdag på KPK satt jag en hel del dag med underlag från Post- och Bankgirot och manuellt registrerade inbetalda premier – premie för premie. Idag trycker man på en knapp och hämtar en fil där samtliga inbetalda premier föregående dag blir registrerade i en knapptryckning. De första årsskiftena i mitten av 90-talet satt jag och min kollega i våra rum proppfyllda med försäkringsakter för att kunna handlägga inbetalningar av premier. Vi brottades med många frågor samtidigt som golvytan på våra rum belamrades av vagnar där vi hade våra försäkringsakter.
- 2020 har vi tagit hjälp av tekniken. Vi scannar allting och är exempelvis inte längre beroende av stora ytor för att få plats med försäkringsakter. Vi arbetar mer och mer mot digitalisering och har under coronapandemin också kunnat konstatera att det går väldigt bra att arbeta på distans.
- Varför sökte du dig till SH Pension?
Jag kände att jag ville prova någonting nytt och attraherades av ”det lilla försäkringsbolaget” KPK med 14 medarbetare, och insåg någonstans att jag skulle få lära mig mer och utvecklas på en arbetsplats av den storleken, än om jag hade stannat kvar på det stora försäkringsbolaget jag arbetade på då.
- Vad har gjort att du stannat så länge på SH Pension?
Som jag nämnde innan blir man involverad i så många olika delar på en liten arbetsplats jämfört med en stor, vilket har känts varierande. Och förstås att arbetet och hela branschen har förändrats så mycket under de här decennierna samtidigt som SH Pension har gjort en resa och haft en enorm utveckling på alla plan. Det har helt enkelt varit mycket stor variation vilket har medfört mindre eller större utmaningar hela tiden som i sin tur har varit tillfredsställande för mig.
Sist men inte minst förstås har det funnits fantastiska kollegor genom åren som, för att klyscha till det, har varit ”som en andra familj”.